سئو داخلی (On-Page Seo) یکی از مهمترین فرآیندهای دستیابی برای افزایش رتبه در نتایج موتورهای جستجو به ویژه گوگل است. در ادامه به چک لیست و تکنیکهای بهینه سازی و سئوداخلی سایتتان که باعث افزایش رتبه شما میشود خواهیم پرداخت.
سئو داخلی یک وبسایت نقطه کانونی کلیه فرایندهای سئو است و اگر به طور صحیح برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه نشده باشد، شانس خود را برای دریافت ترافیک از موتورهای جستجو به حداقل میرسانید.
در این پست شما همه چیز را درباره آموزش سئو داخلی صفحات یاد خواهید گرفت که هر بار که یک پست جدید منتشر میکنید چه روشهایی برای بهبود و افزایش رتبه آن صفحه وجود دارد.
سئو داخلی چیست ؟
سئو داخلی یا On-page Seo فرایند بهینه سازی ساختار و محتوای یک صفحه وبسایت است. هدف نهایی سئو داخلی صفحه این است که به زبان “موتورهای جستجو” صحبت کنید و به ربات موتور جستجو کمک کنید تا معنی صفحات شما را بهتر بفهمند.

چرا سئو داخلی مهم است ؟
سئو داخلی مهم است چرا که باید سیگنالهای مناسبی را به موتورهای جستجو بفهمانید تا به آنها کمک کنید تا درک بهتری از مطالب شما داشته باشند.
در طی مراحل ایندکس کردن و رتبه بندی محتوا، موتورهای جستجو سعی میکنند صفحات وب را با کلمات کلیدی و اصطلاحات جستجوی کاربران آن را در نتایج مرتبط خود قرار دهند.
و به کمک بهینه سازی محتوا و یا سئو داخلی میتوانید به رباتها راهنمایی کنید که میتوانند صفحات شما را در رتبهبندی نتایج قرار دهند.
علاوه بر این هرگونه تغییر بهینهسازی در سئو داخلی در سایت، به تجربه کاربری بهتر کمک میکند.
همان طور که قبلا هم گفتهایم بهینه سازی سایت در سه دسته مهم سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی تقسیم میشود که قرار است الان درباره سئو داخلی صحبت کنیم.برای مطالعه مقالات دیگر در زمینه های سئو حتما یک سر به بخش آموزش سئو بزنید.
آموزش تکنیکهای سئو داخلی برای کسب نتایج بهتر
اگر متوجه شدید که سئو داخلی چیست بیاید به بخش عملی کار برویم.
برخی افراد میتوانند ادعا کنند که تکنیکهای بیشتری برای سئوداخلی وجود دارد، اما سعی کردهایم مهمترین مواردی که میتواند به سرعت، باعث تقویت سئو داخلی سایت شما شود را آموزش دهیم.

خلاصهای از تمامی تکنیکهای سئو داخلی برای افزایش و بهبود رتبه بندی سایت:
- محتوایی با کیفیت بالا منتشر کنید
- عنوان صفحه و توضیحات متا را بهینه کنید
- محتوای صفحه را بهینه کنید
- استفاده از تگهای هدینگ
- بهینه سازی تصاویر
- بهینه سازی URL
- لینک سازی داخلی
- لینک دهی خارجی
- سرعت بارگزاری صفحه
- سازگاری با نسخه موبایل
- کامنت (نظرات) در صفحه
محتوایی با کیفیت بالا منتشر کنید

یک وبسایت با محتوای عالی میتواند بدون سئو نیز در رقابتهای متوسط در نتایج بالا باشد.
ولی حقیقت این است که یک وبسایت با محتوای بد با سئو یا بدون سئو نتیجه خاصی نخواهد گرفت و اگر نتیجهای بگیرد یا رقابت در آن حوزه بسیار کم است و یا محتوای زیادی در آن کیورد وجود ندارد.
یک محتوای خوب میتواند تشکیل شود از مقاله، عکس، ویدیو، اینفوگرافیک، نظرات، سخنرانیها) و … که از دیگر وبسایتها کپی نشده باشد.
اگر محتوای متنی در سایت منتشر میکنید سعی کنید که از تصاویر، جدول، اینفوگرافیک و یا حتی ویدیو نیز در آن قرار دهید. همین موضوع باعث افزایش رتبه بندی شما خواهد شد و یک مزیت بسیار رقابتی با دیگر رقبای خود دارید.
یا اگر دارای سرویس اشتراک ویدیو هستید، سعی کنید تا جای ممکن برای ویدیوهای خود کاور مناسب استفاده کنید و کلمه کلیدی را در کاور ویدیو به کار ببرید و استفاده از 300 الی 400 کارکتر متن را در توضیحات صفحه ویدیو قرار دهید که گوگل بتواند محتوای شما را بهتر درک کند.
اما قبل از انتشار هر مطلب به این فکر کنید که:
- آیا این محتوا به درد کاربر میخورد یا نه ؟
- آیا محتوای من میتواند نرخ تبدیلی ایجاد کند ؟
- آیا نیاز کاربر پس از مطالعه این محتوا رفع میشود ؟
- آیا محتوای من نسبت به باقی رقبا جامع و جذاب تر است ؟
- آیا مقاله من رفرنس یا منبع خاصی دارد که کاربر آن را تایید و قبول کند ؟
ثابت شده است که مقالات طولانی رتبه بهتری نسبت به مقالات کوتاه دارند، اما در بعضی مواقع ممکن است که مطلب شما محتوای زیادی نیاز نداشته باشد و با حداقل کارکتر هم میتوانید نتیجه خوبی کسب کنید.
عنوان صفحه و توضیحات متا را بهینه کنید
وقتی موتورهای جستجو صفحات شما را بررسی میکنند، در اولین مرحله عنوان صفحه و توضیحات صفحه را آنالیز میکنند.
با بررسی عنوان و متای صفحه باید بدانند که این صفحه در مورد چیست و سپس بر اساس فاکتورهای دیگر (سئو خارجی، قدرت دامنه، رقابت و غیره) صفحه شما (در کلمات کلیدی مختلف) رتبه بندی کنند.
عنوان صفحه

هر صفحه باید یک عنوان منحصر به فرد داشته باشد که به موتورهای جستجو و کاربران کمک کند تا بدانند که این صفحه در مورد چه چیزی توضیح داده شده است.
.عنوان صفحه یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی در نتایج جستجو است
چند نکته برای بهینه سازی عنوان صفحه
1. کلمات کلیدی را به ابتدای عنوان صفحه اضافه کنید و در صورت امکان کلمات کلیدی مرتبط یا طولانی را نیز در عنوان صفحه به کار ببرید. این مورد به موتورهای جستجوگر کمک میکند تا از ابتدا بفهمند کلمات کلیدی این صفحه چیست.
2. عنوان خود را از کلمات کلیدی اسپم نکنید و یک عنوان جذابی را برای صفحه خود انتخاب کنید که نرخ CTR خود را افزایش دهید.
3. از عنوانهای کوتاه و توصیفی استفاده کنید. عنوان صفحه لازم نیست خیلی طولانی باشد. توصیه کلی این است که آن را زیر 60 کاراکتر بنویسید، زیرا این میانگین کاراکتری است که گوگل و باقی موتورهای جستجو میتوانند آن را نمایش دهند.
4. اما در بروزرسانی جدید گوگل عنوان ها بر اساس پیکسل طراحی شده اند که باید سعی کنید تا جای ممکن عنوان صفحه خود را کوتاه، مفید و جذاب قرار بدهید.
5. استفاده از کلمات بهترین، جدیدترین، خارق العاده، شگفت انگیز، حیرت آور، نهایی و … میتواند باعث افزایش کلیک یا CTR شما شود.
توضیحات متای صفحه

توضیحات متا یا شرح صفحه همان چیزی است که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPS) مشاهده میکنید. این مورد باید توصیفی از کل محتوای صفحه شما باشد و تا حداکثر 200 کاراکتر و برای هر صفحه میتوانید توضیحات متای دلخواه خود را قرار دهید.
متای صفحه فرصتی برای تبلیغ صفحه شماست و کاربران را ترغیب میکنید به جای انتخاب یکی از لینک های دیگر، روی سایت شما کلیک کرده و از وبسایت شما بازدید کنند.
لازم به ذکر است که گوگل همیشه توضیحات متا ارائه شده توسط ما را را نشان نمیدهد و عموما پاراگراف اول محتوا را به عنوان متای صفحه قرار میدهد.
چند نکته برای بهینه سازی متای صفحه
1. از اسپم کردن متای توضیحات خود از کلمات کلیدی خودکاری کنید، چرا که این روش در چند سال قبل بسیار نتیجه بخش بود.
2. در توضیحات متای صفحه از کلمات کلیدی هم معنی یا مترادف کلمه کلیدی اصلی خود را به کار ببرید.
3. سعی کنید کلمه کلیدی اصلی خود را در اوایل متای خود استفاده کنید.
محتوای صفحه را بهینه کنید
محتوا بخش اصلی و مهمی از سئو داخلی صفحه شماست برای کلمه کلیدی مد نظرتان.
قبل از انتشار هر پستی مانند ویدیو، تصاویر، صوت و … باید یک تحقیق کلمات کلیدی مناسبی را انجام دهید. در واقع با این کار متوجه خواهید شد که کاربر شما به دنبال چه چیزی است و محتوای شما سپس میتواند نیاز کاربر را رفع کند.
بعد از انتخاب کلمه کلیدی خود و استفاده آن از در محتوا، باید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط و یا lsi را جمع آوری کنید و در محتوای خود از عنوان و متا گرفته تا محتوای صفحه از آن باید استفاده کنید.
استفاده از کلمات کلیدی طولانی خیلی سریع تر شما را به نتایج بالا میآورد و درست است که بازدید کمتری دارد اما نرخ تبدیل خوبی را برای شما ایجاد میکند.
چرا باید اینکار رو انجام بدیم ؟ از آنجا که با معرفی Rank Brain، الگوریتمهای جستجوی گوگل هوشمندتر شدهاند و علاوه بر اهمیت کلمات کلیدی در محتوا ، آنها به دنبال ارتباط معنایی همان موضوع نیز هستند.
این بدان معناست که برای اینکه محتوای شما به موضوعات گسترده تر مرتبط شود، باید از کلمات کلیدی LSI در محتوای خود استفاده کنید.
آسانترین و سریعترین راه برای استفاده lsi کیورد اصلی خود از سه ویژگی ارائه شده توسط گوگل است:
- Google Suggest
- People also ask
- Related Searches
از این 3 طریق شما میتوانید کلمات کلیدی lsi خود را به دست بیاورید.
روش اول: Google Suggest

در حین تایپ کردن کلمه کلیدی اصلی خود، ساجست گوگل به صورت خودکار لیستی عبارت های کلیدی دیگری که توسط کاربران جستجو میشود را در اختیار شما قرار میدهد.
روش دوم: People also ask

این ویژگی از نتایج جستجو هنوز به ایران اضافه نشده است اما در زبان انگیسی اگر شما از کلمه How , What و … استفاده کنید با چنین باکسی روبه رو خواهید شد که کلمات کلیدی مناسبی را به نمایش میدهد.
روش سوم: Related Searches

در انتهای نتایج جستجو نیز لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را گوگل به شما نمایش خواهد داد که میتواند کاملا مفید باشد.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که برخی از کلمات فوق را در محتوای خود قرار دهید.
استفاده از تگهای هدینگ
یک صفحه باید به درستی ساختار بندی شود. عنوان مطلب شما (h1) و زیر دستههای آن باید (h2 ، h3) داشته باشد.
برچسب یا تگ H1
هر صفحه فقط باید یک برچسب H1 داشته باشد. اگر از WordPress استفاده میکنید، به طور پیش فرض عنوان یک صفحه در برچسب های H1 قرار داده میشود.
یا میتوانید عنوان یا تایتل صفحهای که در گوگل نمایش داده میشود را همان برچسب و <h1> را قرار داده یا عنوان دیگری را در صورت نیاز انتخاب کنید.

چند نکته برای بهینه کردن تگهای هدینگ:
1. سعی کنید در هدینگهای اول خود از کلمات کلیدی اصلی در آن به کار ببرید.
2. از عنوان ها به صورت سلسله مراتبی استفاده کنید، یعنی اولین برچسب عنوان h1 و سپس h2 و سپس h3 و غیره.
3. همیشه سعی کنید بعد از هدینگ، محتوای مرتبط با عنوان هدینگ رو در ادامه توضیح دهید و صرفا هدینگهای داخل محتوا را با کلمات کلیدی اسپم نکنید.
قالب بندی محتوا
موارد زیر را برای خوانایی بهتر محتوای خود از آن استفاده کنید:
- قسمتهای مهم محتوا یا کلمات کلیدی اصلی را bold کنید.
- از یک فونت مناسب (بین 14 الی 15 پیکسل) استفاده کنید.
- بین هدینگ و پاراگراف بعدی آن فاصله بندی شود.
به کمک CSS به راحتی میتوانید ظاهر محتوا و ساختار آن را بهبود دهید.
بهینه سازی تصاویر
تصاویر سایت از مهمترین المان سایت شما هستند. همیشه تصاویر یونیک در سایت خود قرار دهید و حجم تصاویر خود را تا جای ممکن کاهش دهید.
بهترین روشها برای بهینه سازی تصاویر
- اندازه تصاویر را متناسب با قالب خود تنظیم کنید.
- تصاویر سایت در نسخه موبایل به صورت کامل قابل مشاهده باشد.
- تگ Alt یا متن جایگزین برای تصاویر خود استفاده کنید، جهت درک بهتر گوگل از تصویر شما
- از سرویسهای CDN برای لود تصاویر خود استفاده کنید.
بهینه سازی URL

بهینه سازی URL یکی از مهمترین بخشها در سئو داخلی است که شما باید هم Url را بهینه کنید و هم ساختار URL.
URL های خوب باید کمتر از 255 کارکتر باشند و برای جدا کردن قسمتهای مختلف از hyphen یا همان خط تیره استفاده کنید.
دقیقاً مانند عنوان صفحه، URL شما باید کوتاه و مفید باشد و توصیفی از کلمه کلیدی هدف را در بر میگیرد.
نمونههایی از Url مناسب:
https://danialtaherifar.ir/seo/
آموزش افزایش سرعت سایت (کامل ترین دوره بهینه سازی – از پایه تا پیشرفته)
نمونه هایی از URL اشتباه:
https://www.site.com/p?165
https://www.site.com/123131/publish/data2/seo_Tips.html
بهترین روشها برای بهینه سازی ساختار URL
از دسته ها استفاده کنید – صفحات خود را دسته بندی کنید تا به کاربران و موتورهای جستجو سریعتر از آنچه میخواهند محتوای شما را پیدا کنند.
فرض کنید تعداد زیادی محصول دارید، به نظر شما بهتر است که محصولات شما در دستهبندی قرار بگیرند یا نه تمامی محصولات شما بدون هیچ طبقه بندی مانند یک انبار در اختیار کاربر قرار گیرد ؟!
همچنین میتوانید از ساب کتگوری ها نیز استفاده کنید، اما سعی کنید بیش از 2 سطح نروید تا یک ساختار مناسبی مانند زیر ایجاد کنید:
Homepage > Social Media > Facebook > Article
اما ساختار زیر اشتباه است:
Homepage > Social Media > Facebook > How To > Article
استفاده از منوی بردکرامب – منوی بردکرامب به گوگل و کاربران کمک میکند که ساختار صفحه شما را به بهتر درک کنند و بتوانند به صفحات قبلی محتوای شما دسترسی پیدا کنند.
لینک سازی داخلی
لینک سازی داخلی نیز یکی از فاکتور ها و عوامل مهم در سئو داخلی شماست.
اولین کاری که موتورهای جستجو در حین وارد شدن به صفحه شما انجام میدهند، بررسی لینک های خروجی آن صفحه است. چه لینک داخلی یا خارجی
این تکنیک راهی است برای اطلاع دادن به موتورهای جستجو در مورد سایر صفحات شما.
وقتی که شما به صفحه داخلی خود با انکرتکستی لینک میدهید، گوگل با همان انکرتکست تارگت یا کلمه کلیدی صفحه مورد نظر را بهتر متوجه میشود و میتواند به شما رتبه بهتری دهد.
این مورد برای با خبر کردن موتورهای جستجو از مهمترین صفحات شما است. هر وبسایت دارای چندین صفحه است که از سایر صفحات مهم تر هستند. لینک های داخلی یکی از راه های مشخص کردن مهمترین صفحات با ارسال لینک های داخلی بیشتر به سمت صفحه مورد نظر است.
همین موضوع باعث افزایش نرخ کلیک یا پیج ویو بین صفحات شما میشود و کاربران میتوانند به باقی صفحات شما راحتتر دسترسی پیدا کنند.
بهترین تکنیکها برای لینک سازی داخلی:
- فقط از کلمات کلیدی اصلی برای لینک سازی داخلی استفاده نکنید.
- لینک سازی داخلی را زمانی انجام دهید که برای کاربر مفید باشد.
- از تعداد زیادی لینک داخلی که باعث اسپم شدن محتوا و نارضایتی کاربر میشود، استفاده نکنید.
لینک دهی خارجی
بعد انتشار الگوریتم های پاندا و پنگوئن، بسیاری از وبمستر ها ترس لینک دادن به دیگر وبسایت ها را دارند. اما این موضوع اشتباه است.
با لینک دادن به سایر وبسایتهای مرتبط و با کیفیت بالا، باعث میشوید وبسایت شما نیز اعتبار بالایی را کسب کند. اما توجه کنید که به رقیب صد درصدی خود را نباید لینک کنید.
اگر محتوای شما دارای یک منبع معتبر است، حتما در انتهای مقاله خود سایت مد نظر را به عنوان منبع اصلی ذکر کنید. این موضوع باعث میشود گوگل درک بهتری نیز از محتوای شما داشته باشد.
سرعت بارگذاری صفحه
یکی دیگر از فاکتورهای کسب رتبه بیشتر در نتایج جستجو بهینه سازی سرعت لود سایت است. با افزایش سرعت سایت خود، گوگل و مخاطب دسترسی سریعتری به محتوای شما خواهند داشت.
گوگل سرمایه گذاری را افزایش سرعت بارگذاری محتوای خود انجام داده است. در هر صورت گوگل بسیار علاقهمند است وبسایتهایی را در بالاترین نتایج خود قرار دهد که کمترین زمان لود را برای مخاطب ایجاد میکند.

سرعت وبسایت از سال 2021 به عنوان مهمترین فاکتور رتبهبندی در نتایج اعمال خواهد شد و گوگل به مدیران وبسایتها زمان داده است که در طی این مدت حتما سرعت لود سایت را تا جای ممکن بهینه کنند.
به علاوه همین موضوع میتواند در نرخ تبدیل و افزایش فروش شما بسیار کمک کننده باشد.
سازگاری با نسخه موبایل
تقریباً 60٪ از جستجوها در گوگل از موبایل انجام میشوند. این بدان معناست که اگر وبسایت شما سازگار با نسخه موبایل نیست، در حال حاضر نیمی از ترافیک بالقوه را از دست میدهید.
به عنوان اولین قدم، اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما سازگار با موبایل است. وبسایت خود را با ابزار Google mobile friendly tool بررسی کنید و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.
سپس یک قدم جلوتر بروید و وبسایت خود را بر روی یک موبایل آزمایش کنید، مانند یک کاربر واقعی اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی از جمله دکمه های CTA نمایش داده شده است.
برای سازگاری با نسخه موبایل باید سایت شما ریسپانسیو باشد که اگر نسبت به این موضوع تخصصی ندارید، حتما با یک برنامه نویس مشکل خود را مطرح کنید.
کامنت (نظرات) در صفحه
بسیاری از کاربران بر این باورند که با ایجاد شبکههای اجتماعی، نظرات وبلاگها دیگر مهم نیست، اما اشتباه میکنند.
نظرات وبلاگ هنوز هم مهم است. همانطور که توسط گری الیس در گوگل بیان شد، این نشانه این است که افرادی که مطالب شما را دوست دارند و با صفحه تعامل دارند، نظرات خود را بیان میکنند که واقعا میتواند سئو شما را تقویت کند.

به کمک نظرات کاربران، زمان ماندگاری آنها در صفحه شما افزایش پیدا میکند که بسیار مفید است.
چند نکته برای کامنت مارکتینگ:
- نظرات را قبل از انتشار، بررسی و سپس تایید کنید.
- فقط نظرات مرتبط هر صفحه را تایید شود.
- همیشه به نظرات پاسخ دهید. باعث افزایش تعامل صفحه خواهد شد.
نتیجه گیری:
سئو داخلی سایت روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند و اگر نتوانید موارد گفته شده را پیاده سای کنید همیشه یک قدم از رقبای خود عقب تر میروید. اما صرفا محتوای خود را برای موتورهای جستجو تولید نکنید چرا که الگوریتمهای گوگل انقدر پیشرفت داشته اند که متوجه بیارزش بودن محتوا خواهند شد.
اما فراموش نکنید که هدف نهایی شما رضایت کاربر است، اگر مخاطب را راضی نگه دارید گوگل نیز از شما راضی خواهد بود چرا که گوگل مخاطبهای برایش ارزش بیشتری دارد و همیشه سعی میکند بهترین محتوا را در بالاترین نتایج قرار دهد.
اگر هرگونه سوالی داشتید میتونید در قسمت نظرات همین مقاله با من در میون بگذارید.
سلام و خسته نباشید
خیلی تشکر بابت مقاله بسیار خوبتون. واقعا استفاده کردیم و اطلاعات جدید و خوبی رو دیدم که حتما استفاده میکنم.
بازم ممنون.
سلام چقدر عکس های خوبی استفاده کردید عکسو همیشه نگاه میکنم و خیلی سریع و کوتاه کل سئو ان پیج میاد جلو چشم
سلام، خوشحالم که مورد پسندتون هست <3