سئو خارجی (Off-Page Seo) به تکنیک یا فعالیتهایی گفته میشود که خارج از سایت شما انجام خواهد شد و میتوانید برای بهبود موقعیت یک وبسایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERPs) از این تکنیک استفاده کنید.
بسیاری از افراد سئو خارجی را صرفا ساخت بک لینک در نظر میگیرند که اینطور نیست. به طور کلی سئو خارجی مربوط به روشهای تبلیغاتی است به منظور رتبه بندی بهتر وبسایت از دیگر رقبا در موتورهای جستجو به ویژه گوگل.
سئو چیست ؟
سئو فرآیند و مجموعهای از فعالیتهایی است برای بهینه سازی سایت توسط موتورهای جستجو و کاربران، در جهت افزایش تعداد بازدیدکنندگان و افزایش فروش محصولات و خدمات کسب و کار است.
اما موتورهای جستجو از الگوریتم و فاکتورهای پیچیدهای برای تعیین اینکه کدام صفحات را به ترتیب در نتایج خود قرار دهند از شاخصهای مختلفی استفاده میکنند.
سئو سایت راهی برای «صحبت کردن» با موتورهای جستجو به زبان خودشان است که بتوانند آنها اطلاعات بیشتری در مورد وبسایت شما کسب کنند.
در مطلب قبلی ما در مورد تکنیکهای سئو داخلی صحبت کردیم، اگر به بهینه سازی سئو داخلی علاقه مند هستید، حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید.
اگر در حال یادگیری سئو هستید پیشنهاد می کنم مطالب بخش «آموزش سئو» را حتما مطالعه کنید.
آموزش سئو خارجی (Off-Page Seo)
بر خلاف سئو داخلی که شامل فعالیتهایی در داخل سایت میشود، در سئو خارجی یا آف پیج تمامی فعالیتهایی که در خارج از سایت شما صورت میگیرد و شما یا دیگر افراد آن را به وجود میآورید گفته میشود.
که مهمترینهای آن:
- لینک سازی (ساخت بک لینک)
- شبکههای اجتماعی
- برند منشن
در ادامه 3 تکنیک بالا را بررسی خواهیم کرد و فواید و اهمیت هر کدام رو توضیح خواهیم داد.
چرا سئو خارجی است مهم است ؟
موتورهای جستجو چندین دهه تلاش کردهاند که بهترین راههای ممکن را برای کسب نتایج برتر وبسایت ها ایجاد کنند. برای کسب رتبههای اول فاکتور های مختلفی در آن دخیل هستند که یکی از اصلی ترین آن سئو خارجی است.
سئو خارجی درک بهتر گوگل از قدرت سایت و صفحات شماست.
لینک سازی (ساخت بک لینک)
وبسایتهایی که بک لینکهای با کیفیت از سایتهای معتبر دریافت کنند میتوانند رتبههای برتر نتایج را کسب کنند. اما موضوع این است که لینک سازی خارجی کار بسیار سخت، زمان بر و پیچیدهای است و به همین سادگی ها نیست.
بیاید بررسی کنیم که اصلا بک لینک چیست و چگونه ایجاد میشود !
بک لینک چیست ؟
بک لینک در واقع پیوند یا لینکی است که از سایتی به سایت دیگر داده میشود. به عنوان مثال از سایت A به وبسایت B لینک داده یا اشاره شود.
بنابراین، هنگامی که یک وب سایت به سایت دیگری لینک میدهد، بک لینک ایجاد میشود. این موضوع متفاوت از لینکهای داخلی سایت است، چرا که ما در لینک سازی داخلی سایت به صفحات داخلی خودمان لینک میدهیم نه سایت دیگری.
چرا بکلینک ها اینقدر مهم هستند ؟
داستان به سال 1996 برمیگردد که لری پیج و سرگی برین (بنیانگذاران گوگل) تعداد بک لینک های به یک وب سایت را به عنوان یکی از سیگنالهای مورد استفاده توسط الگوریتم رتبه بندی گوگل اعلام کردند.
میتوان گفت که اساس بررسی لینک توسط موتور جستجو بر پایه تگ href است. بک لینک شما میتواند به همراه انکرتکست یا همان کلمه کلیدی + آدرس سایت مورد نظر باشد.
<a href="https://danialtaherifar.ir/">Anchor text</a>
به عنوان مثال میبینید که در یکی از صفحات ویکیپدیا، با کلمه Google Webmaster Guidelines به یکی از صفحات گوگل لینک داده شده است.
اما این موضوع یک ایده کاملا ساده بود و تا امروز هم لینک سازی معتبر است. در واقع بک لینک به عنوان یک رأی اعتماد عمل میکند و وب سایتهایی که بک لینکهای بیشتر تری نسبت به سایرین دارند، شایسته هستند که در نتایج برتر گوگل قرار بگیرند.
اما اوایل دهه 2000 همه چیز تغییر کرده و دیگر بک لینک یک بازی اعدادی نیست بلکه بیشتر یک بازی با کیفیت است، یعنی وبسایتهایی که بک لینکهای با کیفیت و مرتبط بیشتری دارند، رتبههای بهتر را کسب میکنند.
بک لینک با کیفیت یا مرتبط چیست ؟
اگر شما هرچقدر بتوانید از وبسایتهای مرتبط با حوزه کاری خود لینک دریافت کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. اما واقعیت این است که همیشه نمیتوان این کار را انجام داد چرا رقبا هیچ وقت به ما لینک نخواهند داد.
اما به صورت کلی باید برای لینک خود یک انکرتکست یا کلمهای که قرار است به صفحه مورد نظر خود لینک دهید، انتخاب کنید.
انواع انکرتکست:
- کیورد اصلی مانند (آموزش سئو تکنیکال)
- کیورد و برند (آموزش سئو تکنیکال – دانیال طاهری فر)
- برند سایت (دانیال طاهری فر)
- لینک برهنه (https://danialtaherifar.ir/technical-seo)
- کلمات متفرقه مانند (اینجا، منبع، کلیک کنید)
سعی کنید، ترکیبی از موارد بالا را برای صفحات خود انتخاب کنید تا طبیعی بهنظر برسد. به عنوان مثال اگر تمام انکرتکست یکی از صفحات شما فقط کلمه کلیدی باشد، این امکان وجود دارد که توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شوید.
چرا که این الگوریتم متوجه شده است که شما به صورت دستی برای خود لینک ساختهاید و کاملا غیر طبیعی به نظر میرسد.
چرا که در قوانین گوگل گفته شده است اگر وبسایتی شروع به خرید بک لینک کند یا دستی لینکی را بسازد جریمه و از نتایج حذف خواهد شد.
اما سیاست گوگل باید همین باشد، چرا اگر بگوید ساخت بک لینک یا خرید آن مشکلی ندارد، کل وبسایت ها شروع به خرید لینک میکنند. خلاصه باید سعی کنید که در حین لینک سازی از خود رد پایی به جا نگذارید و کاملا طبیعی باشید تا گوگل شک نکند.
روشهای ساخت بک لینک
اگر بخواهیم خیلی خلاصه و ساده بگوییم، به صورت کلی 2 روش برای ساخت بک لینک وجود دارد که به قسمتهای مختلفی تقسیم میشوند. یا شما خودتان به صورت رایگان میتوانید در بعضی وبسایت ها لینک بسازید، یا باید هزینه کنید تا مدیر آن سایت لینک شما در سایت خود اضافه کند.
اما شما میتوانید در قسمتهای مختلف در سطح وب بک لینک دریافت کنید مانند:
- لینک سازی در انجمن
- لینک سازی در کامنت
- لینک سازی در سایتهای بازنشر محتوا
- لینک سازی در پروفایل
- خرید رپورتاژ آگهی در وبسایتهای معتبر
- بک لینک PBN
در لیست بالا شما میتوانید بک لینک مورد نظر خود را بسازید. بعضا در رقابت های متوسط و سخت نیازمند این هستید که با خرید رپورتاژ آگهی بپردازید.
رپورتاژ آگهی در واقع مانند یک مقالهای است که شما محتوای مرتبط با کیفیتی را تولید میکنید و لینک خود را در آن مقاله قرار میدهید و مقاله را برای مدیر وبسایت مورد نظر ارسال میکنید تا محتوای شما را منتشر کند.
بهترین نوع لینک سازی در عین حال خرید رپورتاژ آگهی است که اگر به درستی پیاده سازی شود میتواند رشد بسیار خوبی را برای صفحات شما ایجاد کند.
لینک سازی اصولی
ساخت لینک در چند سال گذشته کار بسیار راحتی بود اما گوگل در شناحت تکنیکهای لینک سازی بسیار خوب عمل کرده و با انتشار و بروز رسانی الگوریتمهای خود مانند پنگوئن و پاندا توانسته خیلی از لینکهای اسپم را شناسایی کند.
الگوریتم پنگوئن در سال 2012 منتشر شد و با هدف قرار دادن وبسایتهای مزارع لینک و اسپم و انکرتکست های غیرطبیعی بسیاری از سایتها را پنالتی یا جریمه کرد.
الگوریتم پاندا نیز برای بررسی کیفیت محتوای وبسایتها منتشر شد و سایتهایی که محتوای بیکیفیتی در سطح وب داشته باشند، رتبهای نخواهند گرفت.
انواع رل اتریبیوت لینک
اتریبیوت به ربات های گوگل کمک میکند که اعتبار هر لینک را مشخص کنند. به صورت کلی 4 نوع ویژگی رل لینک داریم:
- فالو (follow): در واقع لینک فالو بدون هیچ اتریبیوت میباشد و موتورجستجو به صورت کامل اعتبار به سایت بعدی منتقل میکند. این نوع لینک ارزش بالاتری دارد.
- اسپانسر (sponsored): لینک اسپانسر یا لینک حمایتی و یا پولی به گوگل نشان خواهد داد که این لینک خریداری شده است و ممکن است بخشی از کمپین های تبلیغاتی یک وبسایت باشد.
- تولید شده توسط کاربر (ugc): این نوع رل به موتورهای جستجو نشان میدهد که توسط یک کاربر به صورت رایگان ساخته شده است و عموما در سایتهای بازنشر و انجمن ها این نوع رل لینک وجود دارد.
- نوفالو (nofollow): لینکهای نوفالو در واقع به موتورهای جستجو اعلام میکند که این لینک را تایید یا حتی رد نمیکند و اثر دهی آن را برعهده خود الگوریتمها خواهد گذاشت. اما سعی کنید حتما در لینک سازی های خود از لینک نوفالو نیز استفاده کنید.
اگر از گوگل بخواهید که چطور میشود لینک سازی های من طبیعی باشد، به شما خواهد گفت که صاحب وبسایت یا وبلاگ نویس دوست دارد و به طور طبیعی لینک محتوای شما را به سایت خود اضافه کند.
اما متاسفانه این موضوع در ایران رایج نیست و خیلی کم پیش میآید که مدیر یا نویسندهای قصد معرفی رفرنس یا منبع معتبری را داشته باشد. پس باید کاری کنیم که گوگل درک کند لینکی که ساختهایم به صورت طبیعی توسط مدیر آن سایت بوده است.
شبکههای اجتماعی
موضوعی که اصلا توسط خیلی از سایتها جدی گرفته نمیشود، بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی است. وقتی برند شما تعداد زیادی لینک از سایت های معتبر داشته باشد، اما از طریق سوشال ها سیگنالی دریافت نکند، گوگل نسبت به این موضوع مشکوک خواهد شد.
درست است که لینکهای شبکه های اجتماعی نوفالو هستند اما تاثیر گذاری بسیار بالایی در برندینگ و افزایش رتبه وبسایت شما دارند.
سعی کنید که حتما و به اجبار طبق پرسونای مخاطب خود، تولید محتوای جذاب در سوشال هایی مانند توییتر، فیس بوک، پینترست، لینکدین و …. را شروع کنید.
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی به شدت میتواند در نرخ تبدیل شما تاثیر گذار باشد.
برند منشن
این روز ها صحبتهای زیادی در مورد برند منشن و نحوه ایجاد آن بین کاربران گفته میشود و به جرئت میتوان گفت که یکی از مهمترین بخش های طبیعی سازی در آف پیج سایت برند منشن است.
برند منشن چیست ؟
خیلی ساده است، برند منشن یعنی درباره برند شما صحبت شود اما به شما لینکی داده نشود.
شاید بگویید که چه تاثیری دارد ؟! به صورت طبیعی باید سایتهای مختلفی درباره محصولات، مقالات یا خدمات دهی شما صحبت کنند تا گوگل متوجه شود که به غیر از اینکه به این وبسایت لینکهایی داده میشود، سایت هایی نیز هستند که درباره این برند بحث میکنند، پس احتمالا برند معتبری که در سایتهای خبری زیادی درباره آن گفتگو میشود.
به عنوان مثال اگر یک سایتی محتوای یکی از صفحات شما را کپی و آن را در سایت خود منتشر کند، نوعی برند منشن برای شما ایجاد شده است.
حتی زمانی که نام برند شما در شبکههای اجتماعی بین کاربران زیادی در حال نقد و بررسی آن است، باعث میشود که گوگل اهمیت و ارزش بیشتری را برای شما قائل شود.
چرا که گوگل از سال 2014 با سوشال ها قرار داد بسته است که بتواند نسبت به دیتای شبکههای اجتماعی دسترسی کاملی داشته باشد و نتایج جستجو را مرتبط و با کیفیت تر کند.
به صورت کلی گوگل عاشق وبسایتهایی است که برند معتبری هستند و کاربران آن را دوس دارند. مطمئنا شما باید درباره موضوعی که فعالیت میکنید، فعالیت خود را تخصصی تر کنید که گوگل نیز به شما اعتماد کند.
حتی اگر در دیگر وبسایت به چه مثبت یا منفی درباره برند شما صحبت شود، باعث میشود گوگل سیگنال های بهتری را برای وبسایت شما در نظر بگیرد، چرا که سایت شما احتمالا برند مهمی است که در توسط زیادی سایت و کاربر در حال تحلیل و بررسی است.
نتیجه گیری:
سئو خارجی به اندازه سئو داخلی نیز بسیار مهم و ضروری است و اگر قصد دارید در فرآیند سئو برنده شوید، باید هر دوی این موارد را رعایت کنید.
همان طور که گفتیم ساخت بک لینک کار ساده و راحتی نیست و ممکن است در اکثر مواقع دستیابی به لینکی بسیار سخت و دشوار باشد اما ارزشش را خواهد داشت.
سعی خواهیم کرد در آینده یک دوره لینک سازی پیشرفته و حرفهای را آماده کنیم تا بتوانید به درستی اصول آف پیج را یاد بگیرید.
اگر هرگونه سوالی درباره سئو خارجی داشتید، میتوانید از طریق نظرات همین مقاله با من در میان بگذارید.
دنبال کردن کانال یوتیوب :
کانال DANIAL TV در یوتیوب
مطلب خوبی بود.
ممنون از همراهی شما <3