آموزش سئو

200 فاکتور رتبه‌بندی سئو سایت در گوگل (2021)

بیش از 200 فاکتور موثر در سئو و رتبه بندی گوگل(SERP)

برای اینکه بتوانید در صدر نتایج گوگل باشید نیازمند اجرا و پیاده سازی فاکتورهای رتبه‌بندی سئو سایتتان هستید که در این مقاله قصد داریم به بیش از 200 فاکتور رتبه‌بندی سئو سایت در گوگل بپردازیم.

اما قبل از اینکه 200 فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت در گوگل را بررسی کنیم شاید این سوال برای شما پیش بیاید که این موارد آیا توسط خود گوگل تایید شده‌اند یا نه.

اگر بخواهم خیلی خلاصه و کوتاه توضیح دهم این فاکتور‌ها برخی ثابت شده‌اند، برخی طبق تجربیات چندین ساله ما به دست آمده است و برخی هم گمانه‌زنی هایی در موردش وجود دارد و نه تایید شده است و نه رد.

اما سعی می‌کنم در ادامه چک لیست کامل و دقیقی از بهترین مواردی که می‌تواند به سئو سایت شما کمک کند بپردازم و از جنس تجربه و تحلیل نه صرفا کلیات و کلی‌گویی درباره این فاکتور ها به صورت خلاصه، کوتاه و مفید صحبت کنم. پس با من همراه باشید.

اگر قصد یادگیری سئو را دارید و اول راه هستید، حتما یک سر به بخش «آموزش سئو» بزنید.

200 فاکتور سئو و رتبه بندی در نتایج گوگل
فاکتورهای مختلف موثر در رتبه بندی سایت ها در گوگل

به طور کلی فاکتورهای رتبه‌بندی در گوگل به 9 بخش تقسیم می‌شود:

  • عوامل رتبه‌بندی در دامنه (Domain Factors)
  • عوامل رتبه‌بندی در صفحه (Page-Level Factors)
  • عوامل رتبه‌بندی در سایت (Site-Level Factors)
  • عوامل رتبه‌بندی در بک‌لینک (Backlink Factors)
  • عوامل رتبه‌بندی در تعامل کاربر (User Interaction)
  • عوامل رتبه‌بندی در الگوریتم‌های گوگل (Google Algorithm)
  • عوامل رتبه‌بندی در برندینگ (Brand Signals)
  • عوامل رتبه‌بندی در اسپم سئو داخلی (On-Site Webspam)
  • عوامل رتبه‌بندی در اسپم سئو خارجی (Off-Site Webspam)

عوامل رتبه‌بندی در دامنه (Domain Factors)

1. عمر دامنه (Domain Age)

مت کاتس در ویدویی که در یوتیوب به صورت رسمی منتشر کرده است، اعلام کرده تفاوت دامنه‌ی 6 ماهه با 1 ساله خیلی نیست.
یعنی این موضوع برای گوگل اهمیت دارد، اما انقدر هم مهم نیست.

2. استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه (Keyword Appears in Top Level Domain)

استفاده از کلمه‌کلیدی در نام دامنه خیلی نمی‌تواند در بهبود رتبه‌بندی به شما کمک کند اما طبق تجربه این مورد می‌تواند سیگنال مناسبی برای گوگل باشد.

3. اولین کلمه کلیدی در دامنه (Keyword As First Word in Domain)

دامنه‌ای که کلمه کلیدی در اول نام آن باشد نسبت به سایت‌هایی که کلمه‌کلیدی در آن وجود ندارد نسبتا دارای برتری بیشتری است.

4. مدت زمان ثبت دامنه سایت (Domain registration length)

گوگل تاریخ انقضای یک دامنه را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی قرار می‌دهد. عموما دامنه‌های کم ارزش یکساله ثبت می‌شوند و دامنه‌هایی با بیش از 1 سال تاریخ انقضا اعتبار بیشتری دارند.

5. کلمه‌کلیدی در ساب دامین (Keyword in Subdomain)

طبق تحقیقات انجام شده توسط ماز، کلمات کلیدی در نام ساب دامین (زیر دامنه) هم می‌تواند در سئو سایت شما تأثیر داشته باشد.

6. سابقه دامنه (Domain History)

بعضی اوقات گوگل سابقه سایت‌هایی را که قبلاً متعلق به شخص دیگری بوده است را جدیدا بازیابی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود بک لینک‌هایی که به دامنه داده شده از بین بروند. در برخی موارد خاص، جریمه ها و پنالتی‌های گوگل می‌توانند از مالک قبلی به شخص جدید منتقل شوند.

7. کلمه کلیدی یکسان در دامنه (Exact Match Domain)

EMD مخفف کلمه Exact Match Domain است که به معنای استفاده از کلمه کلیدی دقیق در نام دامنه مانند seo.com

اگر سایت شما با کیفیت و معتبر باشد و ار فاکتور EMD نیز استفاده کنید یک سیگنال مثبت برای شما خواهد بود. از طرفی نیز حوزه کاری خود را به صورت دقیق در نام دامنه مشخص کرده‌اید.

8. خصوصی یا عمومی بودن دامنه (Public vs. Private WhoIs)

چند سالی است که دامنه‌های بین المللی مانند com هویز آن ها به صورت کاملا رسمی بسته شده است و نمی‌توان دقیقا متوجه شد که صاحب دامنه چه کسی است.

در چند سال گذشته، پرایوت یا خصوصی کردن اطلاعات دامنه برای گوگل کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد و فکر می‌کند شما دارید چیزی را مخفی می‌کنید، اما دیگر اینطور نیست و به خودی خود پرایوت کردن دامنه مشکلی ندارد و ممکن در آینده نزدیک دامنه‌های ir نیز خصوصی شوند.

9. جریمه شدن صاحب دامنه (Penalized WhoIs Owner)

اگر شخصی به عنوان یک اسپمر توسط گوگل شناسایی شود، باقی سایت‌های شخص مورد نظر با دقت بیشتری توسط گوگل بررسی می‌شود. اینجا هم مشخص می‌شود از طرفی دیگر سابقه صاحب دامنه نیز مهم است.

10. دامنه TLD کشوری (Country TLD extension)

داشتن دامنه‌ای مخصوص به همان کشور (ایران) مانند ir می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی آن در همان کشور کمک کند اما تاثیری در رتبه‌بندی کلی سایت در کل دنیا نخواهد داشت.

نکته: مدتی پیش جان مولر تاثیر نام دامنه در رتبه بندی را کاملا رد کرد، به نظر میرسه که این صحبت واقعیت داشته باشه و در 2020 اثر اسم دامنه در رتبه بندی نسبت به گذشته خیلی کمرنگ تر شده است.

عوامل رتبه‌بندی در صفحه (Page-Level Factors)

11. کلمه کلیدی در عنوان صفحه (Keyword in Title Tag)

استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان صفحه به عنوان یکی از سیگنا‌ل‌های مهم رتبه‌بندی در موتورهای جستجو برای سئو سایت به حساب می‌آید. سعی کنید عنوانی مناسب برای تگ تایتل صفحات خود انتخاب کنید.

12. کلمه کلیدی در شروع عنوان صفحات (Title Tag Starts with Keyword)

طبق تجربه‌های به دست آمده اگر از کلمه‌کلیدی در شروع تگ عنوان صفحه خود استفاده کنید رتبه بهتری خواهید گرفت. این مورد سیگنال بسیار مهمی برای گوگل است تا صفحه شما را بهتر درک کند.

13. کلمه کلیدی در تگ توضیحات صفحه (Keyword in Description Tag)

استفاده از کلمه کلیدی در تگ توضیحات یا متادیسکریپشن مستقیما به عنوان یک فاکتور رتبه بندی در نظر در گرفته نمیشود اما استفاده از آن به صورت بهینه شده در کل می‌تواند مفید باشد.

14. استفاده از کلمه کلیدی در تگ اچ وان (Keyword Appears in H1 Tag)

استفاده از کلمه کلیدی در تگ h1 صفحه به درک بهتر گوگل از محتوا کمک می‌کند. می‌توان گفت از به کاری کلمه کلیدی در h1 می‌تواند یک سیگنال مثبت برای رتبه بندی باشد.

15. کلمه کلیدی در متن صفحه (TF-IDF)

اگر کلمه کلیدی خود را در متن صفحه تکرار کنید، گوگل و باقی موتورهای جستجو درک خواهند کرد که موضوع این صفحه چیست و در همان کلمه کلیدی به شما رتبه میدهد. حواستان باشید که تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی در محتوا باعث اسپم شدن صفحه شما در گوگل می‌شود.

16. طول محتوا (Content Length)

محتواهایی که جامع و کامل تر هستند می‌توانند موضوعات بیشتری را پوشش دهند و عموما الگوریتم‌های گوگل نسبت به محتوایی که بلند (نه لزوما همیشه) اهمیت بیشتری می‌دهد.

طول محتوا می‌توانید یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی در نتایج گوگل باشد.

17. فهرست محتوا (Table of Contents)

استفاده از لیست فهرست محتوا به گوگل و کاربر کمک می‌کند که نیاز خودشان را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنند.

اگر وردپرسی هستید می‌توانید با نصب و فعال سازی پلاگین Easy Table of Contents فهرست محتوا را مانند تصویر بالا به محتوای سایتتان اضافه کنید.

18. چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)

چگالی کلمات کلیدی نسبت به قبل اهمیت کمتری پیدا کرده و نیازی نیست کلمات کلیدی خود را در صفحه مورد نظر به تعداد بالا قرار دهید. چگالی کلمات کلیدی در واقع نسبت تعداد کلمات به تعداد کل کلمات متن است.

در بروز رسانی های جدید گوگل باید به سمت مفهوم جستجو پیش بروید تا نتیجه بهتری کسب کنید.

19. استفاده از کلمات کلیدی LSI در محتوا (Latent Semantic Indexing Keywords in Content)

کلمات LSI در واقع کلمات کلیدی هستند که مرتبط با کلمه ای می‌باشد که در گوگل سرچ شده است و در انتهای نتایج جستجو قرار دارد. در واقع کلمات LSI جستجو شده توسط کاربر هستند.

کافیست این کلمات رو به بخشی از محتوای صفحه خود اضافه کنید.

20. به کارگیری LSI در عنوان و متای صفحه (LSI Keywords in Title and Description Tags)

با اضافه کردن کلمات کلیدی lsi به گوگل کمک می‌کنید که درک بهتری از محتوای شما داشته باشد و با همین روش با کلمات lsi نیز رتبه خواهید گرفت. عموما کلمات lsi می‌تواند لانگ تیل یا همان کلمات کلیدی بلند نیز باشد.

21. کاور صفحه سایت (Page Covers Topic In-Depth)

صفحات که بتوانند همان موضوع از محتوا را کاملا پوشش دهند رتبه بهتری در گوگل خواهند گرفت و از طرفی کاربر نیز از محتوای شما راضی تر خواهد بود.

22. سرعت لود سایت از طریق اچ تی ام ال (Page Loading Speed via HTML)

سرعت لود سایت به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی در گوگل است و برای هر موتور جستجو مانند گوگل و بینگ این موضوع بسیار اهمیت دارد.

ربات‌ها، فایل‌ها و حجم آن را بررسی می‌کنند و سپس به شما نمره مد نظر را خواهند داد.

در دوره آموزش افزایش سرعت سایت به تمامی اصول و قوائد بهینه‌سازی سرعت پرداخته‌ایم و می‌توانید سرعت هرگونه وبسایت با CMS خاصی را بهبود دهید.

23. سرعت لود سایت از طریق گوگل کروم (Page Loading Speed via Chrome)

گوگل از طریق مرورگر خود متوجه خواهد شد که کدام سایت‌ها سرعت بهتری دارند و تجربه کاربری، کاربران خود از این طریق به دست می‌آورد و سرعت وبسایت‌ را اندازه گیری می‌کند.

24. به کارگیری ای ام پی (Use of AMP)

استفاده از AMP به عنوان یک فاکتور‌ رتبه‌بندی نیست اما یک فریم‌ورکی است که توسط گوگل معرفی شده است و ممکن برای سایت‌های خبری و مجله‌ای تا حدی مفید باشد.

AMP مخفف Accelerated Mobile Pages است که به افزایش و بهبود سرعت لود سایت شما بسیار کمک می‌کند. اما توجه کنید با فعال سازی AMP باید قید ظاهر زیبای سایت خود را در نسخه موبایل بزنید.

25. محتوای مرتبط با جستجو کاربر (Entity Match)

آیا محتوایی که تولید کرده‌اید با جستجوی کاربر یکی است ؟ آیا نیاز کاربر را رفع می‌کند ؟

آیا با جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر ؟ به صورت کلی باید سعی کنید محتوای شما از عنوان، متا، ویدیو، تصاویر و … مرتبط با عبارت جستجو شده باشد تا گوگل این سیگنال مثبت را دریافت کند.

26. الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird)

هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار بررسی عبارت جستجو و درک مفاهیم و ارتباط بین کلمات کلیدی است. این الگوریتم از درک بهتری از کلمات کلیدی بلند یا لانگ تیل دارد.

27. محتوای تکراری (Duplicate Content)

داشتن چندین محتوا با یک مفهوم و یک محتوای یکسان با کمی تغییرات عنوان، محتوای تکراری محسوب می‌شود و ممکن است با مشکل کنیبالیزیشن روبه رو شوید.

28. رل کنونیکال (Rel=Canonical)

هر صفحه از وبسایت شما باید دارای رل کنونیکال باشد که به معنی محتوای اصلی است. اگر با مشکل کنیبالیزیشن و محتوای تکراری روبه رو شوید در مقاله (A) کپی و یا تکراری آدرس مقاله اصلی (B) را در به عنوان کنونیکال قرار دهید.

این کار باعث می‌شود گوگل متوجه شود که کدام محتوای سایت اولویت بیشتری دارد.

29. بهینه سازی تصاویر (Image Optimization)

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل بهینه بودن تصاویر سایت است. سعی کنید برای تصاویر سایت خود از تگ alt، عنوان و توضیحات مرتبط استفاده کنید که گوگل تصاویر شما را بهتر درک کند و آن را در نتایج جستجو خود قرار دهد.

30. تازگی محتوای سایت (Content Recency)

بروز بودن محتوا به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی در گوگل است و سعی کنید مطالب خود را به صورت ماهانه در صورت امکان بروز رسانی کنید.

منظور از بروز رسانی تغییر یا اضافه کردن بخش جدیدی به مقاله است و صرفا حذف یا اضافه کردن تعداد بسیار کمی از محتوا تاثیر نخواهد داشت.

31. میزان آپدیت محتوا (Magnitude of Content Updates)

اهمیت ویرایش محتوا و تغییرات نیز به عنوان یک عامل تازه بودن عمل می‌کند. افزودن یا حذف کل بخش‌ها مهمتر از تغییر ترتیب چند کلمه یا رفع اشتباه تایپی است.

32. هیستوری یا تاریخچه بروز رسانی صفحه (Historical Page Updates)

صفحات سایت شما چند وقت یکبار بروز رسانی می‌شوند ؟!

اگر بتوانید محتوای سایت خود را طبق استراتژی که دارید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه آپدیت کنید می‌تواند در رتبه بندی شما تاثیر گذار باشد.

33. کلمه کلیدی در ابتدای محتوا (Keyword Prominence)

به کار گیری کلمه کلیدی در 100 کلمه اول محتوا می‌تواند به شما در رتبه بندی های بالاتر کمک کند. این مورد به درک بهتر گوگل از صفحه شما کمک می‌کند.

34. به کارگیری کلمه کلیدی در تگ H2 و H3 صفحه (Keyword in H2, H3 Tags)

تگ های H2 و H3 به درک بهتر گوگل از صفحه شما کمک می‌کند، اگر بتوانید از کلمه کلیدی و یا مترادف آن در تگ های H استفاده کند باعث می‌شود گوگل تسلط بیشتری به محتوای شما داشته باشد.

35. کیفیت لینک‌های خروجی سایت (Outbound Link Quality)

لینک دادن به سایت های معتبر باعث افزایش اعتبار شما می‌شود. این مورد به صورت رسمی اعلام نشده است اما طبق تجربه شخصی این موضوع اثبات شده و می‌تواند به شما کمک کند.

هر چقدر کیفیت سایت‌هایی که به آن لینک می‌دهید بالا و مرتبط با حوزه کاری شما باشد رتبه بندی شما را بهبود می‌دهد. اما نیازی نیست که به رقبای خود لینک بدهید. ممکن است به منابع انگلیسی بخواهید لینک خروجی دهید.

36. موضوعات لینک‌های خروجی (Outbound Link Theme)

هرچقدر موضوع محتوای صفحه‌ای که به سایت مورد نظر لینک داده است نزدیک تر و مرتبط تر باشد، تاثیر گذاری آن هم بیشتر خواهد بود.

37. علائم نگارشی، گرامر و املا (Grammar and Spelling)

گوگل می‌تواند به خوبی گرامر و علائم نگارشی را متوجه شود. اگر محتوای شما دارای غلط املایی باشد کمترین رتبه را خواهد گرفت. پس سعی کنید محتوای خود را قبل از انتشار چندین بار بررسی کنید که از لحاظ نگارشی مشکلی نداشته باشد.

38. محتوای تقلبی (Syndicated Content)

اگر محتوای شما کپی شده از دیگر سایت ها باشد رتبه‌ای نخواهد گرفت مگر با ذکر منبع مقاله که در سایت های معتبر این قضیه حتی بدون ذکر نام منبع باز هم رتبه های مناسب را به دست می‌آورد و دلیل آن اعتبار بالای سایت است.

سعی کنید تمام محتوا های سایت یونیک باشد و از سایت مشخصی کپی و در سایت خود قرار ندهید چرا که ممکن است با مشکلات کپی رایت و جریمه های سنگین گوگل روبه رو شوید.

39. بروز رسانی های سازگار با نسخه موبایل (Mobile-Friendly Update)

در بروز رسانی (Mobilegeddon) اگر وبسایت شما با نسخه موبایل کاملا سازگار باشد رتبه بهتری را کسب خواهید کرد.

40. قابلیت استفاده از موبایل (Mobile Usability)

وب سایت‌هایی که کاربران موبایل می‌توانند به راحتی از استفاده کنند، در نتایج جستجوی موبایل گوگل رتبه بالاتری را کسب کنند.

این مورد به تجربه کاربری مربوط است و هرچقدر سایت شما سازگار با نسخه موبایل باشد به طبع گوگل و کاربر نیز از شما رضایت دارند.

41. محتوای مخفی در نسخه موبایل (Hidden Content on Mobile)

اگر محتوای شما در نسخه موبایل مهم باشد و باید کاربر نسبت به آن مطلع باشد طبق نظریه گوگل باید آن محتوا به کاربر نمایش داده شود. محتوای پنهان شده در تلفن همراه ممکن است در مقایسه با محتوای قابل مشاهده، کمتر ایندکس شوند.

42. محتوای مفید تکمیلی (Helpful Supplementary Content)

طبق آپدیت‌های جدید گوگل محتوای تکمیلی مفید شاخص کیفیت یک صفحه است.

43. محتوای مخفی پشت تب‌ها (Content Hidden Behind Tabs)

ممکن در بعضی سایت ها پشت تب‌ها محتوایی وجود داشته باشد و به نوع محتوای پنهان است و گوگل شاید این موارد را نتواند به خوبی ایندکس کند.

44. تعداد لینک‌های خروجی سایت (Number of Outbound Links)

تعداد لینک‌های خروجی سایت به صورت فالو اگر بیش از حد شود باعث پایین آمدن اعتبار سایت می‌شود و ممکن است به رتبه سایت شما آسیب بزند.

45. چند رسانه‌ای (Multimedia)

تصاویر، فیلم ها و سایر عناصر چندرسانه ای ممکن است به عنوان یک سیگنال کیفیت محتوا عمل کنند.

46. تعداد لینک‌های داخلی به یک صفحه (Number of Internal Links Pointing to Page)

تعداد لینک‌های داخلی به یک صفحه در سایت در واقع نشانه اهمیت آن صفحه است. لینک های داخلی بیشتر به صفحه نشان از اهمیت و محبوبیت صفحه است.

47. کیفیت لینک‌های داخلی به صفحه (Quality of Internal Links Pointing to Page)

لینک‌های داخلی از صفحات قوی و معتبر دامنه تاثیر بسیار زیادی بر روی دیگر صفحات شما دارد. هرچقدر PageRank صفحات داخلی شما بیشتر باشد رتبه بهتری را کسب می‌کنید.

48. لینک‌های شکسته (Broken Links)

سعی کنید تعداد لینک‌های شکسته یا صفحاتی که محتوایی برای کاربر ندارد را بهبود دهید. چرا که از نظر گوگل اگر لینک های شکسته شما افزایش پیدا کند به معنای اهمیت ندادن به سایتتان است.

49. میزان خوانده شدن صفحه (Reading Level)

گوگل میزان خوانده شدن صفحات را تخمین میزند که کیفیت محتوای وبسایت ها را تعیین کند.

هرچقدر محتوای شما در سطح مبتدی و متوسط باشد و کاربران بتوانند درک مناسبی از محتوای شما کسب کنند رتبه بهتری را به دست می‌آورید.

50. لینک های وابسته (Affiliate Links)

لینک های افیلیت یا وابسته به رتبه شما آسیب نمیزنند و نگرانی بابت آن نداشته باشید و گوگل به باقی فاکتورهای رتبه بندی برای تعیین کیفیت سایت توجه می‌کند.

51. خطا های برنامه نویسی (HTML errors/W3C validation)

خطاهای HTML یک سایت ممکن است نشانه بی کیفیت بودن سایت شما باشد. زمانی کدهای سایت شما از استاندارد های W3C پشتیبانی نکند باعث می‌شود ربات های موتور جستجو به ویژه گوگب درک درستی ار صفحه شما پیدا نکند.

اگر سیستم اختصاصی دارید یا از CMS خاصی استفاده می‌کنید حتما و به اجبار از بهترین و جدیدترین کدهای HTML استفاده کنید. چرا که موتورهای جستجو در نهایت سورس صفحه html شما را بررسی و رتبه بندی می‌کنند.

52. اعتبار دامنه (Domain Authority)

وبسایت هایی که دامنه آن ها اعتبار بیشتری داشته باشد، کاملا طبیعی است که رتبه بهتری نیز کسب کنند. در خیلی از موارد بررسی می‌کنید صفحه وبسایتی بدون هیچ گونه لینکی رتبه اول را دارد و دلیل آن نیز اعتبار آن نزد گوگل است.

53. پیج رنک گوگل (Page’s PageRank)

پیج رنک گوگل یکی از الگوریتم هایی است که با بررسی بک لینک های شما اعتبار سایتتان را مشخص می‌کند. هرچند این الگوریتم برای کاربران غیرفعال شده و قابل نمایش نیست اما برای کارمندان گوگل فعال است و طبق صحبت های انجام شده بزودی پیج رنک گوگل برمیگردد.

54. طول آدرس صفحه (URL Length)

از نظر موتوهای جستجو ممکن است طول بسیار زیاد URL صفحات مشکل ساز شود. طبق تجربه های شخصی هرچقدر URL های شما کوتاه و مفید تر باشد ممکن است نتیجه بهتری نیست کسب کنید.

55. مسیر آدرس صفحه (URL Path)

صفحاتی که URL آن ها نسبت به صفحه اصلی هرچقدر نزدیک تر باشد رتبه بهتری کسب می‌کنند تا صفحاتی که در عمق سایت هستند و از نظر گوگل شاید اعتبار کمتری داشته باشند.

56. ویرایشگر انسانی (Human Editors)

به نظر می‌رسد گوگل نوعی پتنت یا ثبت اختراعی را انجام داده است که به ویرایستاران اجازه داده تا در نتایج جستجوی تاثیر گذار باشند، اما این موضوع به صورت رسمی تایید نشده است.

57. دسته بندی صفحه (Page Category)

اگر صفحات شما در دسته بندی خاصی قرار گرفته باشند به طبع نتیجه بهتری کسب می‌کنند چرا که این سیگنال به گوگل خواهید رسید که این صفحه مرتبط با دسته بندی آن است و امتیاز بیشتری نیز به دست می‌آورد.

58. تگ وردپرس (WordPress Tags)

استفاده از تگ یا برچسب های وردپرس کار کاملا اصولی و تجربی است چرا که شما اگر در مطالب سایت خود برچسب هایی با همان کلمه کلیدی مطلب ایجاد کنید باعث کنیبال می‌شود و قدرت بین صفحات شما تقسیم می‌شود.

مگر اینکه از برچسب های عمومی در صفحه استفاده کنید که مشکلی برای رتبه بندی صفحات شما پیش نیاید.

59. کلمه کلیدی در آدرس صفحه (Keyword in URL)

وجود کلمه کلیدی در URL صفحات یک سیگنال رتبه بندی از نظر گوگل به حساب می‌آید و یکی از کارمندان گوگل نیز به طور رسمی این مورد را تایید کرده است.

60. رشته آدرس صفحه (URL String)

دسته‌بندی هایی که در رشته URL قرار خواهند گرفت، توسط گوگل بررسی می‌شود و بهتر درک می‌کند که صفحه شما درباره چه چیزی است.

61. مراجع و منابع (References and Sources)

استناد کردن به مقاله و منابع معتبر باعث می‌شود گوگل حتی اعتبار سایت شما را نیز افزایش دهد. طبق دستورالعمل کیفیت گوگل اگر محتوای شما دارای رفرنس یا منبع معتبر باشد و آن را ذکر کنید گوگل به شما امتیاز مناسبی خواهد داد.

62. فهرست شماره گذاری شده (Bullets and Numbered Lists)

استفاده از لیست‌ یا فهرست های شماره‌گذاری شده مثل اعداد و پوینت در محتوا کمک می‌کند که کاربر راحت‌تر محتوا را بخواند و درک بهتری از آن داشته باشد.

63. اولویت صفحه در سایت مپ (Priority of Page in Sitemap)

ترتیب صفحات در نقشه سایت ممکن است در رتبه بندی صفحات شما تاثیر گذار باشد و از طریق فایل sitemap.xml مورد بررسی قرار می‌گیرد.

64. لینک های خروجی زیاد (Too Many Outbound Links)

اگر محتوای شما بیش از حد ممکن لینک های خروجی زیادی داشته باشد باعث سردرگم شدن کاربر می‌شود و این مورد بسیار مهم است که مخاطب شما به راحتی از محتوای سایت استفاده کند.

65. پوشش دادن کلمات کلیدی فرعی در صفحه (UX Signals From Other Keywords Page Ranks For)

اگر صفحه در چند کلمه کلیدی فرعی و مترادف همان کلمه اصلی رتبه بگیرد از نظر گوگل بسیار مناسب است و احتمالا نشانگر کیفیت صفحه است. چرا که ممکن است کاربر به روش های مختلف به دنبال یک موضوع ثابت باشد.

66. سن صفحه (Page Age)

درست است که گوگل محتوای جدید را ترجیح می‌‌دهد، اما در رتبه بندی خود از فاکتور سن و قدیمی بودن صفحه بسیار استفاده می‌کند و هرچقدر صفحه شما زودتر از سایت های دیگر ساخته شده باشد رتبه بهتری کسب می‌کند.

67. طراحی کاربر پسند (User Friendly Layout)

اگر صفحات شما به زیبایی طراحی شده باشد و محتوای آن نیز با کیفیت باشد بدون شک در کنار رعایت باقی فاکتور های رتبه بندی، رتبه بهتری کسب خواهد کرد.

68. پارک دامنه (Parked Domains)

از سال 2011 با بروز رسانی های گوگل پارک کردن دامنه بسیار کم تاثیر شده است. دامنه پارک شده یعنی یک وبسایت با چند دامین مختلف و جداگانه باز شود.

69. محتوای مفید (Useful Content)

گوگل با استفاده از الگوریتم هایی که دارد تفاوت بین کیفیت و مفید بودن محتوا را متوجه خواهد شد. پس در تولید محتوای سایتتان سعی کنید کیفیت و مفید بودن محتوا برای کاربرانتان را جز اصلی ترین اهداف خود قرار دهید.

عوامل رتبه‌بندی در سایت (Site-Level Factors)

70. داشتن محتوای ارزشمند و منحصر به فرد (Content Provides Value and Unique Insights)

گوگل وبسایت هایی که محتوای ارزشمند و منحصر به فردی تولید نمیکنند را جریمه می‌کند و بابت این کار نیز بسیار خوشحال است به ویژه برای سایت هایی که حالت (affiliate) دارند.

71. صفحه تماس با ما (Contact Us Page)

گوگل وبسایت هایی را ترجیح می‌دهد که دارای اطلاعات تماس دقیق باشند که کاربران به راحتی بتوانند با پشتیبانی یا مدیران سایت در ارتباط باشند. در واقع اطلاعات تماس با اطلاعات whois شما باید مطابقت داشته باشد.

72. اعتماد دامین / رتبه اعتماد (Domain Trust/TrustRank)

به جزدت می‌توان گفت که TrustRank جزئی از عامل رتبه بندی در نتایج جستجو گوگل است و وبسایت هایی که دارای اعتبار و اعتماد بیشتری هستند، رتبه بهتری را نیز کسب می‌کنند.

73. ساختار یا معماری سایت (Site Architecture)

اگر یک ساختار داخلی مناسب از لحاظ محتوا و تکنیکال داشته باشید، ربات های موتور جستجو به راحتی به تمامی وبسایت شما دسترسی خواهند داشت و باعث می‌شود وبسایت شما سریع‌تر ایندکس شود.

74. بروز رسانی سایت (Site Updates)

با آمدن الگوریتم فرشنس گوگل، بروز رسانی محتوا در سایت به عنوان یکی از فاکتور های رته بندی در گوگل اعلام شده است و طبیعی است که موتورهای جستحو علاقه مند به سایت هایی باشند که دارای بروز رسانی هی متعدد است.

75. نقشه سایت یا سایت مپ (Presence of Sitemap)

نقشه سایت به گوگل کمک می‌کند که محتوای صفحات شما را بهتر و زودتر ایندکس کند و استفاده از سایت مپ می‌تواند در سئو سایت تاثیر گذار باشد.

76. آپ تایم سایت (Site Uptime)

ممکن است فعال نبودن سرور سایت و قطعی و خرابی آن به سئو سایت شما ضرر بزند، که این مورد ممکن است حتی باعث deindexing شود که در سئو کل سایت تاثیر منفی خواهد داشت. پس سعی کنید از سرور مناسب با آپ تایم بالا استفاده کنید.

77. موقعیت سرور (Server Location)

اگر کاربران و مخاطب های شما فقط در ایران هستند بهتر است سرور خود را با ای پی خریداری کنید که باعث بهبود سرعت و افزایش بود سایت شما خواهد بود.

78. گواهینامه اس اس ال (SSL Certificate)

اضافه کردن پروتکل HTTPS باعث افزایش امنیت اطلاعات کاربران خواهد شد و از نظر گوگل یک امتیاز مثبت برای رتبه در نتایج است.

79. قوانین و مقررات (Terms of Service and Privacy Pages)

سایت شما حتما و باید دارای قوانین و مقررات باشد که از نظر گوگل یک سایت معتبر شناخته شود، که این مورد به بهبود E-A-T نیز کمک خواهد کرد.

80. اطلاعات تکراری در متای سایت (Duplicate Meta Information On-Site)

سعی کنید از متن های تکراری در متای سایت خود در صفحات مختلف استفاده نکنید، ممکن است باعث افت رتبه صفحات خود شوید.

(این مقاله بروز رسانی خواهد شد)

81. بکارگیری Breadcrumb Navigation

بردکرامب یا نان ریزه ها به کاربر و موتور جستجو کمک می‌کند که بداند در کدام صفحه قرار دارد یا از چه صفحاتی وارد صفحه فعلی خود شده است.

گوگل از بردکرامب برای طبقه بندی اطلاعات از صفحه در نتایج جستجو از این ویژگی استفاده می‌کند.

82. بهبود و بهینه سازی برای موبایل (Mobile Optimized)

نیمی از جستجوهای سراسر دنیا با استفاده از موبایل انجام می‌شود و اگر نسخه موبایل شما برای کاربران بهینه نشده باشد با جریمه گوگل مواجعه خواهید شد یا در نتایج نسخه موبایل محتوای شما نمایش داده نمی‌شود.

83. سرویس اشتراک ویدیوی YouTube

قطعا به اشتراک گذاری ویدیو های خود در یوتیوب می‌تواند به بهتر دیدن شدن شما و بهبود سئوخارجی شما کمک کند.

84. قابلیت استفاده از سایت (Site Usability)

طبیعی است سایتی که کار کردن با آن یا استفاده از ویژگی یا خدماتش سخت و دشوار باشد به مرور زمان گوگل از طریق کاربران و الگوریتم هایش متوجه خواهد شد و باعث می‌شود الگوریتمی مانند رنک برین امتیاز منفی را برای شما ثبت کند.

85. فعال سازی سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics and Google Search Console)

از طریق سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس می‌توانید آمار بازدیدکننگان سایت خود را بررسی کنید و تحلیل های مناسبی را برای کسب و کارتان آماده کنید. بعضی از متخصصان سئو گفته اند که فعال سازی این دو مورد می‌تواند امتیاز مثبتی برای سایت باشد.

86. بررسی های کاربران و شهرت سایت (User reviews/Site reputation)

اگر کاربران زیادی وبسایت شما را مورد نقد و بررسی قرار دهند، گوگل این موضوع را متوجه خواهد شد و عموما سایت هایی که کاربران آن را به زبان می‌آورند شهرت و اعتبار بیشتری کسب می‌کنند.

عوامل رتبه‌بندی در بک‌لینک (Backlink Factors)

87. بک لینک از دامنه های قدیمی (Linking Domain Age)

هرچقدر وبسایت شما از دامنه های قدیمی و معتبر بکلینک های طبیعی دریافت کند رشد بسیار خوبی را در پیش خواهد داشت.

88. تعداد دامنه های لینک دهنده (Linking Root Domains)

واقعیت این است که هرچقدر تعداد رفردامین های سایت شما افزایش یابد، اتوریتی سایتتان نیز بیشتر می‌شود و در رقابت های سخت عملا نیاز به افزایش تعداد دامنه های لینک دهنده به سایت خود هستید.

89. بک لینک از ای پی های مختلف (Links from Separate C-Class IPs)

هر وبسایت دارای یک ای پی مشخص مانند 77.238.123.185 است. باید سعی کنید از دامنه های مختلف و ای پی های مختلف هر سایت بک لینک دریافت کنید.

90. بک لینک صفحات داخلی (Linking Pages)

لینک سازی برای دیگر صفحات داخلی خود غیر این صفحه اصلی می‌تواند بر اعتبار کل دامنه تاثیر بگذارد.

91.  انکرتکست بک لینک (Backlink Anchor Text)

انکرتکست یکی از مهم ترین بخش های لینک سازی است که شما کلمات کلیدی خود را به لینک مورد نظر اضافه می‌کنید که گوگل درک بهتری از صفحه شما داشته باشد. در مقاله آموزش سئو خارجی توضیحات کاملی راجع این موضوع داده ایم.

92. استفاده از تگ آلت تصاویر Alt Tag (for Image Links)

متن تگ آلت مانند یک انکرتکست می‌تواند عمل کند و کاملا تاثیر گذار است.

93. بک لینک از دامنه های .edu or .gov

بک لینک از دامنه دانشگاهی edu و دامنه دولتی gov می‌تواند در بهبود رتبه شما کمک بسزایی کند.

94. اعتبار صفحه لینک دهنده (Authority of Linking Page)

PageRank هر صفحه بسیار مهم است و اگر از سایت یا صفحه ای که دارای اعتبار بالایی باشد لینکی دریافت کنید قطعا اثری خوبی را دریافت می‌کنید.

95. اعتبار سایت لینک دهنده (Authority of Linking Domain)

اگر اعتبار سایت لینک دهنده بالا باشد بدون شک باعث بهبود رتبه شما خواهد شد.

96. بک لینک گرفتن از رقبای (Links From Competitors)

اگر بتوانید از رقبای خود در نتایج جستجو بکلینکی دریافت کنید قطعا رشد بسیار خوبی را تجربه می‌کنید و عموما سایت های مرتبط تاثیر گذاری بیشتری دارند.

97. بک گرفتن از سایت مرتبط (Links from “Expected” Websites)

بک لینک گرفتن از صنعت یا حوزه های مرتبط با کسب و کار شما می‌تواند به رشد وبسایت شما کمک بسزایی کند.

98. بک لینک های بد (Links from Bad Neighborhoods)

اگر از سایت های لینک فارم یا مزرعه محتوا که اعتبار خاصی ندارد بک لینکی دریافت کنید، اثری نخواهید گرفت و ممکن است توسط گوگل نیز جریمه شوید.

99. پست مهمان (Guest Posts)

یکی از طرف های کلاه سفید برای لینک سازی استفاده از پست مهمان سایت های مختلف است. در اینگونه سایت ها با ثبت نام یا درخواست ایجاد محتوا، می‌توانید محتوای خود را بارگذاری کنید و از آن وبسایت بک لینک بگیرید.

100. لینک های تبلیغاتی (Links From Ads)

به کمک تبلیغات مانند بنری می‌توانید لینک های مناسبی دریافت کنید. طبق گفته گوگل باید این نوع لینک ها نوفالو باشد که بسته به شرایط سایت شما می‌توانید این نوع لینک را هم نوفالو و هم فالو استفاده کرد.

101. لینک های نوفالو (Nofollow Links)

طبق گفته گوگل: ما لینک های نوفالو را دنبال نمیکنیم. اما باید سعی کنید حتما در لینک سازی های خود از بلاگ هایی که دارای لینک نوفالو نیز هستند استفاده کنید تا روند لینک بیلدینگ شما طبیعی باشد.

102. تنوع در لینک ها (Diversity of Link Types)

نوع لینک های شما فقط در یک بخش مانند بلاگی یا کامنتی و … نباشید. باید سعی کنید در تمامی این موارد لینک سازی کنید.

103. لینک های حمایتی یا تولید شده توسط کاربر (Sponsored” or “UGC” Tags)

لینک های Sponsored” و “UGC” درست است که تاثیر کمتری دارند، اما حتما در صورت امکان باید از این نوع لینک ها نیز استفاده کنیم.

104. لینک های داخل متن (Contextual Links)

لینک هایی که در داخل محتوای متن مطلب یک سایت قرار دارد بدون شک قدرت بیشتری دارند.

105. تعداد ریدایرکت های 301 زیاد (Excessive 301 Redirects to Page)

تعدا زیاد بک ‌لینک ‌هایی که از طریق ریدایرکت 301 به دست می‌آیند، باعث ضعیف شدن پیج رنک سایت خواهند شد.

106. انکرتکست لینک‌های داخلی (Internal Link Anchor Text)

انکرتکست لینک سازی های داخلی سایت تاثیر گذار هستند اما نه به اندازه لینک های خارجی سایت.

107. عنوان لینک (Link Title Attribution)

متنی که در هنگام نگه داشتن موس بر روی لینک ظاهر شود نیز می‌تواند عنوان یک سیگنال مثبت و مرتبط برای رتبه‌بندی گوگل به کار گرفته شود.

108. TLD کشوری دامنه (Country TLD of Referring Domain)

دریافت بک لینک از دامنه های ایرانی مانند ir. میتوانند در بهبود رتبه بندی سایت تاثیر گذار باشد.

109. محل بک لینک در محتوا (Link Location In Content)

Link Location In Content

بک لینک‌ هایی که در شروع محتوا قرار میگیرند نسبتا به لینک‎ هایی که در آخر محتوا هستند، ارزش بیشتری دارد.

110. محل لینک در صفحه (Link Location on Page)

لینک هایی که در متن محتوا قرار میگیرند عموما قوی تر از لینک های فوتر و سایدبار هستند.

نتیجه‌گیری:

به طور خلاصه، در این مقاله مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل در سال 2020 آورده شده است و سعی خواهم کرد تعداد فاکتورهای رتبه بندی را تا حد ممکن در این پست افزایش بدهم.

اگر سوالی یا پیشنهادی در رابطه با معیارهای رتبه بندی در گوگل داشتید می‌توانید در قسمت نظرات همین پست ما من به اشتراک بگذارید.

عضویت در کانال یوتیوب و دریافت آموزش های ویدئویی کانال آموزشی Danial TV

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، متخصص و محقق سئو(بهینه‌سازی موتورهای جستجو)، علاقه مند به نرم افزارهای گرافیکی(ایلوستریتور، فتوشاپ، افترافکت، تون بوم و ...) متولد 27 مرداد 1369 و ساکن استان خوزستان هستم. در این سایت مطالب مرتبط با علایقم را با شما به اشتراک بگذارم و تجربه های تخصصی خودم را در این زمینه ها به شما انتقال بدم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا