ديجيتال ماركتينگ چیست؟ (+استراتژی ها و ابزارهای کاربردی)
معرفی انواع روش های دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)، مجموعه ای از روش ها و شیوه های جدید بازاریابی است که این روزها کسب و کارهای آنلاین بجای شیوه های سنتی ترجیح می دهند از آن استفاده کنند.
باتوجه به توسعه های گوناگونی که در علم بازاریابی و اجزای آن اتفاق افتاده است، کمک گرفتن از این روش باتوجه به مزایای زیاد آن بسیار به صرفه تر از شیوههای سنتی و قدیمی مانند پخش تراکت، نصب بیلبورد در سطح شهر و …. است.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
با کمی نگاه در سایتهای مختلف متوجه می شویم که یک تعریف واحد و ثابت برای بازاریابی آنلاین استفاده نشده است، اما به صورت کلی استفاده از تمامی منابع آنلاین و الکترونیکی برای تبلیغ محصولات و خدمات در زیرمجموعه این شیوه بازاریابی قرار میگیرند.

شما میتوانید محصولات، خدمات و هرآنچه که دوست دارید آن ها را بفروشید در موتورهای جستجو، اپلیکیشن های موبایل و … تبلیغ کنید، اما چرا باید از این شیوه در مارکتینگ خود استفاده کنید؟ مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟
10 مزیت مهم و اساسی دیجیتال مارکتینگ
مزیت هایی که در ادامه آن ها را به شما معرفی میکنم، در واقع جزو بارزترین و خاصترین کاربردهای دیجیتال مارکتینگ هستند! در واقع همین کاربردهای خاص مارکتینگ آنلاین باعث شده است که بر اساس تحقیقات تا سال آینده (2021)، هزینه تبلیغات آنلاین تنها در کشور آمریکا بیش از 332 میلیارد دلار باشد. 10 مزیت مهم بازاریابی آنلاین عبارت اند از:
قابلیت اندازه گیری میزان تاثیرگذاری
برخلاف شیوه های قدیمی و سنتی که در بازاریابی مشاهده می کنیم، دیجیتال مارکتینگ کاملا قابل سنجش است! در واقع اگر شما در سطح شهر با استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی، تراکتها و … تبلیغ کنید، متوجه نخواهید شد که از کدام شیوه تبلیغاتی برای شما مشتریان جدید جذب شده است؟ اگر روشی ناکارآمد است، متوجه نخواهید شد که کدام شیوه را باید عوض کنید و …!

در بازاریابی آنلاین این موضوع اصلا جایی ندارد چرا که به صورت کاملا دقیق مشخص است، از کدام ورودیها، مشتریان شما جذب کسب و کارتان شدهاند، کدام روش برای شما سودمندتر بوده است ؟
شما به راحتی بنابر گزارشهای حاصل از نتایج تبلیغات قادر هستید که یک استراتژی جدید طراحی کنید و یا به کلی شیوه خود را عوض کنید.
قابلیت شخصی سازی تبلیغات بر اساس مخاطبان هدف
شما نمیتوانید هر تیری را به سمت هدف خود پرتاب کنید! بهترین کار این است که یک تیر متناسب با هدف خود بسازید و آن را پرتاب کنید.
در بازاریابی آنلاین هر مخاطبی دارای علایق و ویژگیهای منحصر به فردی است که ممکن است با شخص دیگری متفاوت باشد. در دیجیتال مارکتینگ شما قادر هستید که بر اساس مشتریان هدف خود، تبلیغاتتان را تغییر دهید.
هزینه پایین دیجیتال مارکتینگ نسبت به شیوه های سنتی
از جمله دیگر مزیتهای مهم این روش تبلیغاتی، هزینه بسیار پایین آن نسبت به روشهای قدیمی است! در واقع کسب و کارهای تازه کار و نوپا میتوانند با هزینهای اندک اقدام به تبلیغات در فضای آنلاین کنند و مشتریان جدیدی برای خود پیدا کنند.
این موضوع باعث شده است که شاهد استفاده تمامی کسب و کارها در این زمینه باشیم!
امکان دسترسی به مخاطبان و مشتریان بالقوه بیشتر
حقیقت این است که شما میتوانید در فضای آنلاین به تعداد بسیار بیشتری از مشتریان دسترسی داشته باشید. مشتریانی که احتمالا به محصولات و خدمات شما علاقه داشته باشند و بخواهند که از آن ها استفاده کنند.

شما حتی در بازاریابی آنلاین میتوانید مشتریانی خارج از مرزها پیدا کنید و کسب و کاری با دید بین المللی بسازید.
نرخ بالای تبدیل مخاطب به مشتری
در میان تمامی شیوههای تبلیغاتی، دیجتال مارکتینگ (Digital Marketing) نسبت به شیوه های دیگر دارای نرخ بالایی در جذب مخاطب به مشتری دارد چرا که شما قادر هستید، انتخاب کنید تبلیغات شما به چه شخصی با چه جنسیت و حتی علایقی نمایش داده شود.
در واقع شما با محدود کردن انتخابهای خود در مخاطبان، قادر هستید که با هزینهای کم، تعداد زیادی مشتری جدید برای کسب و کار خود پیدا کنید.
ایجاد حس اعتماد و وفاداری در شبکه های اجتماعی
همانطور که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، بازاریابی شبکههای اجتماعی یکی از شیوه ها و روش های دیجیتال مارکتینگ است که به تنهایی میتواند یک کسب و کار را تا قله موفقیت هدایت کند.
هر بیزینسی در فضای آنلاین، مخاطبان و مشتریانی در شبکههای اجتماعی دارد که با جذب آن ها، قادر است که به خوبی کمک کند تا یک اعتماد سازی، برندسازی و وفاداری را در میان مشتریان خود ایجاد کند.

پلتفرمهای مجازی مختلف مانند فیسبوک (Facebook)، اینستاگرام (Instagram)، لینکدین (LinkdIn) و … هرکدام دارای طیف خاصی از مخاطبان شما هستند که در نهایت با بررسی آن ها به صورت صحیح قادر هستید، کسب و کار خود را بهبود ببخشید.
اگر یک دیجیتال مارکتر حرفه ای برای این کار استخدام کنید، به طور قطع، فرآیند تبدیل مخاطب به مشتریان بالقوه سریع تر و آسان تر خواهد بود.
در این میان، استفاده از شیوههای دیگری مانند اینفلوئنسر مارکتینگ هم میتواند باعث راه گشایی در بازاریابی شبکههای اجتماعی شما باشد.
در واقع شما می توانید با این شیوه، افراد تاثیرگذار حوزه کاری خود را پیدا کنید و در ازای پرداخت هزینه به آن ها، از آن ها بخواهید که محصولات و خدمات شما را به مخاطبان خود معرفی کنند.
این شیوه در اعتمادسازی، برندسازی و جذب مشتریان بالقوه بیشتر بسیار تاثیرگذار است. کسب و کارها و استارتاپهای زیادی از این روش برای توسعه برند خود استفاده کردهاند که از جمله آن ها میتوان به فیلیمو و نماوا اشاره کرد.
توانایی رقابت با کسب و کارهای بزرگ
در فضای غیر آنلاین، شاید به دلیل محدودیت منابع قادر نباشید که رو در روی رقبای بزرگ خود بایستید و مشتریان جدیدی بدست آورید، اما در فضای آنلاین شما تنها به بسته به بودجه خود، میتوانید به راحتی تبلیغ کنید و حتی زودتر از رقبای بزرگ خود، مشتریان جدید جذب کنید.

این کار کمک می کند که در کمترین زمان ممکن، کسب و کار شما هم رشد کند و به سمت بزرگ تر شدن حرکت کند.
خرید آنلاین، شیوه ای رایج در حال حاضر
در ایران خرید آنلاین نبست به دیگر کشورهای جهان، کمی دیرتر راه افتاد، اما با وجود ویروس کرونا و محدودیتهای متعددی که برای ما بوجود آورد، یاد گرفتیم که خیلی راحت و آسان اقدام به خرید آنلاین کنیم.
در واقع این شیوه خرید در حال حاضر طرفداران زیادی حتی در ایران پیدا کرده است و همین موضوع باعث می شود که شما خیلی راحت تر محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید.
اجزا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ (شیوه ها و روش های بازاریابی آنلاین)
احتمالا تا الان برای شما هم سوال شده است که تمامی مزایای بالا با کدام روش های تبلیغات آنلاین قابل دستیابی هستند. شما میتوانید برای این که در این زمینه موفقیت آمیز عمل کنید، از شیوه های زیر کمک بگیرید:
- ایمیل مارکتینگ
- سئو و بهینه سازی سایت
- تبلیغات کلیکی
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- رپورتاژ آگهی
- آنالیز و تحلیل داده ها
- تبلیغات اپلیکیشن
- بازاریابی محتوا و تولید محتوا
- و …
ایمیل مارکتینگ، شیوه ای قدیمی و رایج در دیجیتال مارکتینگ
اولین ایمیل در جهان سال 1971 ارسال شده است! از آن زمان با توجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی تا کنون شاهد روش ها و شیوه های بازاریابی با کمک ایمیل بودهایم.

در واقع شما میتوانید بر اساس ابزارهای خوبی که در این زمینه وجود دارند مانند Mailchimp به خوبی مشتریان هدف خود را شناسایی کنید و به آن ها ایمیل بزنید. این کار در نهایت مشتریان بیشتری را برای شما جذب خواهد کرد.
سئو و بهینه سازی سایت
شاید قدرتمندترین و بهترین شیوه در دیجیتال مارکتینگ را برای برخی از کسب و کارهای آنلاین، همین SEO یا Search Engine Optimize دانست.
در واقع شما میتوانید بر اساس سرچ ها و جستجوهای مخاطبان هدف خود، سایت خود را در معرض دید آن ها قرار دهید تا با ورود به سایت شما قادر باشند از محصولات و خدمات شما به راحتی استفاده کنند.

اگر کسب و کار شما خدماتش را در تمام ایران و یا دیگر کشورها ارائه نمیکند، بازهم میتوانید از بهینه سازی سایت به صورت لوکال یا محلی استفاده کنید.
SEO Local از انواع سئو محسوب میشود که باتوجه به موقعیت مکانی مخاطبان، نتایج جستجو را به آن ها نشان میدهد. آیا تابحال در این زمینه سرمایه گذاری کرده اید؟ تجربه شما در این مورد چه بوده است؟
اگر دنبال یادگیری سئو هستید میتوانید مقالات من را در بخش آموزش سئو دنبال کنید.
تبلیغات کلیکی یا Cost Per Click
همیشه نیازی نیست که مخاطبان و مشتریان جدید بدست آورید، بلکه میتوانید افرادی که قبلا از سایت، محصولات و خدمات شما استفاده کردهاند، دوباره به سمت خود جذب کنید. ریتارگتینگ در واقع یکی از زیرمجموعههای تبلیغات کلیکی است که مشتریان قدیمی را دوباره به سمت خرید از شما جذب می کند.
در واقع شما به راحتی دوباره برند و محصولات خود را به مشتریانتان یادآوری می کنند. یکی از بهترین استارتاپ های ایرانی که از این موضوع زیاد استفاده می کند، دیجی کالا است که حتما نام آن را شنیدهاید!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در دیجی کالا اقدام به بازدید از یکسری محصولات خاص کرده باشید ولی خریداری انجام نداده باشید، سپس در یک سایت دیگر تبلیغات فروش آن محصولات را مشاهده کنید! در واقع این همان ریتارگتینگ است!
بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing
قدرت شبکههای اجتماعی را خودتان هم میتوانید بدون نیاز به هیچ آمار و ارقامی درک کنید چرا که احتمالا در میان نزدیکان و اطرافیان خود، هیچ کس را پیدا نمی کنید که در هیچ شبکه اجتماعی عضو نباشد! در واقع همه افراد در شبکه های اجتماعی گوناگون حداقل یک حساب کاربری دارند تا دانسته ها، لحظات و خاطرات خوش خود را به اشتراک بگذرانند.

قدرت شبکههای اجتماعی تنها در جذب مشتریان جدید برای شما نیست، بلکه شما قادر هستید، با کمک آنها مشتریان خود را وفادار سازید و در آن ها یک حس اعتماد برای خرید محصولات و خدماتتان ایجاد کنید.
اگر کسب و کاری در شبکه های اجتماعی حضور نداشته باشد، به طور قطع یک کسب و کار مرده است!
انتشار رپورتاژ آگهی در سایتهای پربازدید و خبری
شما می توانید از زبان سایتهای خبری و یا پربازدید، یک محتوای جذاب و مناسب را برای جلب توجه مخاطبان هدف خود منشتر کنید. این کار کمک میکند که مردم از زبان یک شخص سوم به شما اعتماد کنند و با برند و کسب و کارتان آشنا شوند.
سایتهای زیادی در این زمینه فعالیت میکنند، شما تنها با یک جستجوی ساده در گوگل، میتوانید لیستی از این سایتها که در آن ها میتوانید، رپورتاژ آگهی منتشر کنید را پیدا کنید.
آنالیز و تحلیل دادهها
شما تنها با کمک شیوههای بازاریابی آنلاین قادر نیستید که محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشید، بلکه مجبور هستید برای موفقیت در کمپین های دیجیتال مارکتینگ، حتما بارها استراتژی خود را تحلیل کنید و آن را بهبود ببخشید.
شما با کمک ابزارها و پلتفرم های موجود در این زمینه مانند گوگل آنالیتیکس، میتوانید تمامی فعالیتهای انجام شده در کمپین خود را با ریز جزئیات بررسی کنید.

اگر یک کمپین دیجیتال مارکتینگ دارید، اما آن را به صورت کامل بررسی نمی کنید و نمی دانید که چطور باید در اجرای کمپین خود موفق شوید، حتما سعی در این داشته باشید که همه رفتارهای مخاطبان را بررسی کنید. در این زمینه پرسیدن سوالات زیر می تواند به اندازه کافی راهگشا باشند:
- مخاطبان و مشتریان جدید من از کدام منابع جذب شده اند؟
- رفتار کاربران در سایت یا اپلیکیشن من به چه صورت بوده است؟
- کدام منبع برای من پرسود تر بوده و مشتریان بهتری را جذب کرده است؟
- چگونه می توانم بهره وری تبلیغات خود را افزایش دهم؟
- و …
تبلیغات در اپلیکیشنهای پربازدید
ارسال پوش نوتیفیکیشن، نمایش تبلیغات در میان مراحل بازی های پرطرفدار و … همه جزو زیرمجموعه تبلیغات در اپلیکیشن های پربازدید هستند.
این روزها که همه ما از موبایل برای همه چیز استفاده می کنیم، احتمالا اپلیکیشن های مختلفی بر روی گوشی خود داریم! در این روش فرض کنید که شما قصد فروش یک دوره بورس را دارید، برای این کار میتوانید در اپلیکیشنهای مدیریت پول (کیف پول یا حسابدار) تبلیغات کنید.
این کار باعث میشود که به افرادی تبلیغات خود را نمایش دهید که پولشان در اولویت قرار داد!
اگر شما هم قصد تبلیغات در اپلیکیشن های مختلف را دارید، می توانید از سایت های واسطه ای که با این اپلیکیشن ها قرارداد دارند، کمک بگیرید تا محصولات و خدمات خود را به افراد صحیح نمایش دهید.
البته اگر خودتان صاحب اپلیکیشن هستید، این نرم افزارها به جذب مخاطب بیشتر برای نصب اپلیکیشنتان میتوانند کمک کنند.
بازاریابی محتوا و تولید محتوای جذاب
در واقع هیچ کدام از روش های بالا بدون تولید محتوای متنی، صوتی، ویدئویی یا تصویری جذاب به نتیجه نمیرسند! همانطور که بیل گیتس گفته است:
محتوا پادشاه است و شما می توانید با کمک کارشناسان این حوزه پادشاه محتوا را تحت حکومت خود داشته باشید تا در نهایت به آسانی یک کسب و کار موفق را اداره کنید.
در این زمینه مدنظر بگیرید که هر محتوایی قابلیت انتشار ندارد و محتوای مورد نظر باید با لحن، رنگ و خصوصیات برند شما در تناسب باشد.

محتوای شما میتواند در وبلاگ، شبکه های اجتماعی، سایت، اپلیکیشن و یا … منتشر شود. سعی کنید برای هر پلتفرم و رسانه یک محتوای خاص داشته باشید تا بیشترین نتیجه را بگیرید.
گرفتن بازخورد از محتواهای ضعیف، موضوعی نیست که احتمالا برای شما هم آنچنان جذاب باشد، پس در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بگیرید!
نتیجه گیری: برای شروع چکار کنم؟
اگر شما هم مشتاق شده اید که از بازاریابی آنلاین و شیوههای بی نظیر آن برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده کنید، باید این نکته را یاداوری کنم که حتما کمک گرفتن از افراد حرفه ای و دارای مهارت در این زمینه را دست کم نگیرید.
شما احتمالا در تمامی شیوه های بالا متخصص نباشید، اما اگر قادر باشید از متخصصان هر حوزه کمک بگیرید، احتمالا رشد و پیشرفت شما در بازاریابی کسب و کارتان، بسیار بیشتر خواهد بود.
در پایان اگر در این زمینه سوالی ذهن شما را درگیر کرده است و یا تجربه خاصی در زمینه بازاریابی آنلاین دارید، میتوانید با من و دیگر افراد در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.